Sisällönanalyysi tuntuu itselleni jokseenkin tutulta analyysimenetelmältä omien aikaisempien opinnäytteiden kautta. Kynkään (2019) luento toi tietämykseeni syvyyttä ja parempia valmiuksia analyysimenetelmään toteuttamiseen. Nostaisin tähän luennolla nousseen muutaman itselleni vieraamman tai itselleni käsitteenmäärittelyä vaativan käsitteen, jotka liittyvät sisällönanalyysiin:
- Induktiivinen lähestymistapa = ei aikaisempaa tietoa aiheesta, tieto pirstaleista, aineistolähtöinen analyysitapa
- Deduktiivinen lähestymistapa = tiedon testaaminen uudessa kontekstissa, käsitteiden rakenteen testaaminen, analyysirunko olemassa
- Latenttinen sisältö = esim. haastattelussa tulevat hiljaiset hetket, kyyneleet
- Manifestinen sisältö = pelkkä teksti
- Kvantifiointi = kuinka monta kertaa käsite ilmenee aineistosta tai kuinka moni tutkittavista on ilmaissut asian
- Analyysiyksikkö = mitä analysoidaan? Sana/lause/lauseita, aloittelevan tutkijan helpoin valinta lause
Tärkein anti Kynkään (2019) luennolta oli varmastikin sisällön analyysin etenemisen kirkastuminen, mutta myös se, että tutkimuksen arvokkuus on samanveroista määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella. Samoin on esimerkiksi verrattaessa induktiivista ja deduktiivista lähestymistapaa - kumpikaan ei ole toistaan parempi vaan tutkimuskysymys ja tutkimusasetelma määrittelevät, mikä menetelmä on paras mahdollinen.
Ajatellessani omaa tutkimustamme, sisällönanalyysi tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Päädyttyämme keräämään aineiston fokusryhmähaastatteluna, sisällönanalyysi on mahdollinen (Mäntyranta & Kaila 2008). Koska aiempaa tietoa on vähäisesti lähestymistapa on induktiivinen. Fokusryhmähaastatteluun ei ole tiettyä analyysimenetelmää (Rajala 2019), joten seuraavassa tekstissä pohdin narratiivisen ja tekstianalyysin mahdollisuutta.
Rakas tutkimuspäiväkirja, miten muuten laadullista aineistonanalyysiä voi tehdä?
Lähteet:
Kyngäs H (2019) Sisällönanalyysi. Luento. Oulun yliopisto. 9.10.2019.
Mäntyranta T & Kaila M (2008) Fokusryhmähaastattelu laadullisen tutkimuksen menetelmänä lääketieteessä. Duodecim 124: 1507-1513.
Rajala M (2019) Ryhmähaastattelu. Luento. Oulun yliopisto. 25.9.2019.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti